Cees BrouwerCees Brouwer
Vanaf zijn vroege jeugd heeft Cees Brouwer al belangstelling gehad voor muziek. Bij de zondagse kerkgang had hij meer interesse in het orgel dan in de preek. Het is dan ook in de kerk dat zijn belangstelling voor de muziek en in het bijzonder voor het orgel gewekt werd. Uiteindelijk resulteerde dat in orgelles waarbij de muziektheorie (het notenschrift e.d.) in eerste instantie de meeste aandacht kreeg. Later werd dit gevolgd door het leren bespelen van het harmonium en weer later het orgel van de (inmiddels afgebroken) Westduinkerk in Den Haag. In 1984 werd hij vaste organist van de Valkenboskerk in Den Haag en dat is hij gebleven totdat de kerk in 2014 werd gesloten.

Sinds 1974 is Cees al koordirigent; begonnen met één koor, hetgeen zich later uitbreidde tot meerdere koren. In het verleden heeft hij vele concerten gegeven met bekende artiesten als Vicky Brown, Marco Bakker, Kamahl en Adrian Schnell.

Vanaf 1 november 1999 is hij – met een korte onderbreking – dirigent van de Chr. Gem. Zangvereniging “Concordia” . Hij was tevens dirigent van een drietal andere koren, alsmede van een projectkoor dat regelmatig buitenlandse reizen maakte.

Cees Brouwer acht het erg belangrijk dat de te zingen teksten goed verstaanbaar zijn. Nuance en ritmeveranderingen moeten duidelijk hoorbaar zijn. Op deze manier breng je namelijk variatie aan en dat is voor een koor fijn om te zingen en voor het publiek leuk om naar te luisteren. Een koor is het materiaal waarmee hij als vakman moet werken en een goede wisselwerking tussen materiaal en vakman is onontbeerlijk. “Een vakman kan niet zonder goed materiaal en materiaal kan niet buiten een goed vakman”, aldus Cees.

m-spaansMichael Spaans
Michael Spaans is onze tweede dirigent. Hij valt in wanneer onze vaste dirigent verhinderd is. Nu hiervoor een vacature uitstaat, helpt hij ons wat vaker uit de brand. Michael Spaans werd op 19 maart 1991 te Scheveningen geboren. Al op jonge leeftijd was de belangstelling en liefde voor orgelmuziek er, kort daarna leerde hij van zijn vader en broer de beginselen van het orgelspelen, alles uit het hoofd. In groep acht van de basisschool kreeg hij voor het eerst pianoles. De voorkeur voor orgel bleef toch en na een aantal jaar kreeg hij zijn eerste lessen van Joop de Vries te Scheveningen om kort daarna les te nemen bij Jan van Westenbrugge te Wateringen, waar hij tot op heden nog steeds les van heeft. Als organist is Michael verbonden aan de Prinses Juliana- en Thaborkerk te Scheveningen evenals de Pax-Christi- en Jeruzalemkerk te ’s-Gravenhage.

In 2014 volgde hij een cursus koordirectie aan het Utrechts Centrum voor de Kunsten onder docerende leiding van Wilko Brouwers en Peter van Aerts, beide dirigent van Brabantse kamerkoren. Tevens volgde hij masterclasses in dirigeertechniek bij Jos van der Sijde en zangtechniek bij Lara Diamand. Sinds 2015 is hij als tweede dirigent verbonden aan het Christelijk mannenkoor “Scheveningen” onder Everhard Zwart en sinds 2016 aan de christelijke gemengde zangvereniging Concordia, beide te Scheveningen.